Planuojama, kad šiemet pasienio postuose startuos nauja atvykimo ir išvykimo sistema (angl. Entry - Exit System). Ši naujovė tiesiogiai palies trečiųjų šalių piliečius, kurie pirmą kartą atvyks į Europos sąjungos šalis (Šengeno zoną) – jie privalės atlikti papildomą registracijos procedūrą prieš kertant sieną. Šiam laukiančiam pokyčiui prireiks ir naujos infrastruktūros, erdvių pasienio kirtimo postuose, šiuos būtinus pasiruošimo sistemos startui pokyčius tarp pirmųjų Europoje jau atliko visi Lietuvos oro uostai.

Nauja atvykimo ir išvykimo tvarka yra paremta ES reglamentu, kuris numato, kad visos bendrijos (Šengeno erdvės) šalys, turinčios išorinę sieną su trečiosiomis šalimis, privalo sudaryti sąlygas užsieniečiams registruotis atvykimo ir išvykimo sistemoje (AIS), o tam reikia įdiegti naują registracijos ir pasienio patikros sistemą, parengti erdves. Lietuva pasirinko diegti kompleksinę universalią sistemą.

Šiuo metu daugelis ES valstybių ir oro uostų juose dar tik ruošiasi įdiegti automatizuotas patikros sistemas, ruošia erdves jai, kad būtų galima atlikti minėtą AIS procedūrą, Lietuvos oro uostai yra tarp pirmųjų tiek regione, tiek visoje ES, kurie jau baigė naujos sistemos infrastruktūros parengimo darbus. Baigta diegti ir sistemos techninė įranga, vyksta programinės įrangos instaliavimo ir konfigūravimo darbai.

„Visuose Lietuvos oro uostuose jau atlikome erdvių pritaikymo rangos darbus, jos žymiai patogesnės keleiviams atlikti pasienio patikras, jose bus ir savitarnos terminalai, informaciniai ekranai. Taip pat atidžiai išplanavome ne tik naujas zonas, kuriose bus atliekamos papildomos patikros, bet ir sumodeliavome keleivių srautų valdymo bei patogaus keleivių aptarnavimo procesus. Startavus minėtai patikrai, atvykę trečiųjų šalių piliečiai gaus ne tik išsamią informaciją apie laukiančias procedūras, bet ir turės galimybę didžiąją dalį paslaugų atlikti visiškai savarankiškai savitarnos terminaluose“, – sako Lietuvos oro uostų saugos ir saugumo departamento direktorius Vidas Kšanas.

Bendros investicijos erdvių pritaikymo startui Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose siekia apie 3 mln. eurų (be PVM).

Tokios trečiųjų šalių keliautojų savitarnos sistemos turi būti įdiegtos visuose pagrindiniuose Lietuvos tarptautiniuose pasienio kontrolės punktuose.

Lietuvos oro uostai naujosios AIS patikros procedūros diegimą glaudžiai derino su šią sistemą vėliau valdysiančiais ir patikras atliksiančiais Valstybės sienos apsaugos tarnybos specialistais (VSAT).

VSAT tikina, kad diegiamos sistemos dėka keliautojai patirs mažiau nepatogumų registruojantis, sutaupys daug laiko procedūroms. Pradėjus veikti sistemai, bus rekomenduojama susipažinti su Lietuvos registracijos sistema (ROBARS) iš anksto, dar prieš atvykstant, jos svetainėje. Neabejojama, kad nauja sistema artimoje ateityje bus ženklus indėlis ne tik į kelionių patogumą, bet ir Šengeno erdvės saugumą.

Ką svarbu žinoti trečiųjų šalių piliečiams?

AIS registracijos ir patikros procedūros metu bus renkami ir tikrinami pirmą kartą į ES atvykstančių trečiųjų šalių piliečių biometriniai ir asmens duomenys.

Be paso duomenų bus renkami ir biometriniai duomenys, įskaitant pirštų atspaudus ir veido atvaizdus. Trečiosios šalies piliečiams, atvykusiems į Šengeno zoną, pase atskiri atspaudai nebus dedami – sistema veiks automatiniu būdu ir duomenis fiksuos specialiose duomenų bazėse.

Paskutinė atnaujinimo data: 2023 02 09 d. 11:02

Susijusios naujienos

Prie Lietuvos oro uostų komandos prisijungė naujas finansų vadovas
Plačiau
Lietuvos oro uostuose startuos saulės elektrinių parkų plėtra: skelbiamas projektavimo paslaugų viešasis pirkimas
Plačiau
Lietuvos oro uostai modernizuoja savo automobilių parką – persės į elektromobilius
Plačiau
Gyventojų apsaugai nuo triukšmo poveikio Lietuvos oro uostai gali skirti iki 5 mln. eurų
Plačiau
Atgal
X